Geplaatst op
Data wordt ook wel de olie van de 21e eeuw genoemd. Bij correct gebruik en evaluatie kunnen ze bedrijven bijvoorbeeld helpen om hun eigen processen te optimaliseren en resource-efficiënter te maken, of om hun eigen doelgroep beter te bereiken.
Hiervoor heeft men tegenwoordig echter wel een softwareoplossing nodig. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om de hoeveelheden gegevens die tegenwoordig in bedrijven worden gegenereerd, handmatig te beheren. Softwareoplossingen zoals CRM-systemen zijn nodig om klantgegevens systematisch te beheren. Tegelijkertijd stellen ze bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. In hun functie als centrale klantendatabase stellen ze bedrijven in staat om voor elke klant een afzonderlijk klantenbestand aan te maken en op dit moment stamgegevens en andere informatie, zoals aankoopgeschiedenis of contactvoorkeuren, op te slaan. Dit is met name relevant in de B2B-omgeving, waar er meestal een kleiner klantenbestand is, maar een hogere prioriteit voor de individuele klant.
Kenmerken van CRM-software
De functionaliteiten binnen de CRM-omgeving varieert per systeem. De kerngebieden of modules van verkoop, marketing en klantenservice worden meestal op een gestandaardiseerde manier behandeld, hoewel de specifieke functies binnen deze modules meestal variëren. Daarnaast kunnen ook andere modules, zoals een callcenter-omgeving of een geïntegreerde projectmanagementmodule, worden opgenomen.
Kortom, een bedrijf heeft dus talloze mogelijkheden om haar softwareoplossing zo goed mogelijk in te richten. Het is van cruciaal belang om een goed beeld te hebben van hetgeen dat men van het systeem verwacht. Vervolgens moet men op zoek naar CRM-software die hun eigen CRM-processen volledig kan dekken. Als een bedrijf geen callcenter exploiteert, is er geen behoefte aan een callcentermodule met bijbehorende functies.
Bent u benieuwd waarmee u nog meer rekening moet houden tijdens het selecteren van geschikte CRM-software? Klik dan hier voor meer tips.
Onderdelen van CRM
Customer Relationship Management en dus ook CRM-software kent verschillende componenten of niveaus. Er wordt meestal onderscheid gemaakt tussen operationele CRM, analytische CRM, communicatieve CRM en collaboratieve CRM. De functie van analytische CRM is om systematisch de gegevens en informatie verkregen in de andere componenten te evalueren. Ze worden vervolgens zo voorbereid dat er inzichten en concrete aanbevelingen voor actie uit kunnen worden afgeleid, die kunnen worden gebruikt om CRM-processen over afdelingen heen te optimaliseren.
Onderhoud van stamgegevens in CRM
Het onderhoud van stamgegevens valt onder het operationele CRM. In de bedrijfspraktijk is er vaak een gebrek aan tijd voor uitgebreid onderhoud van stamgegevens. Het dagelijks leven is te hectisch en tijd en personeel zijn te schaars. U bent al blij als er voldoende personeel is en dat zij zich kunnen buigen over de alledaagse taken binnen het bedrijf. Toch beseft u waarschijnlijk als geen ander dat het van cruciaal belang kan zijn om een goed beeld te hebben van uw klanten en om kwalitatieve contactmomenten met uw doelgroep te faciliteren. Hier speelt data een ongelooflijk belangrijke rol in en door uw stamgegevens up-to-date te houden, heeft u altijd beschikking over de meest recente gegevens van uw klanten. Data is een van de belangrijkste bronnen die beschikbaar zijn voor bedrijven in het tijdperk van digitale transformatie.
Bedrijfssoftware zoals CRM-systemen helpen bedrijven om het onderhoud van stamgegevens systematisch en efficiënt aan te pakken. Het grote voordeel van CRM-software is dat het alle klantgegevens uit alle kanalen combineert. Alle medewerkers hebben toegang tot deze informatie over de afdelingen heen. Op deze manier worden datasilo’s doorbroken. Een volledig geïntegreerd systeem zorgt voor een naadloze gegevensoverdracht. Dit zorgt ervoor dat er geen foutgevoelig en tijdrovend onderhoud van dubbele gegevens nodig is om alle relevante informatie overal beschikbaar te maken.
Bent u benieuwd welke andere leveranciers u misschien wel de perfecte oplossing aan zouden kunnen leveren? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier in om een breed scala aan aanbieders met elkaar te vergelijken.